
Krea
Fontanaskolen tilbyder et alsidigt udvalg af kreative fag, kurser og værkstedsaktiviteter, som eleverne kan vælge imellem alt afhængigt af den enkelte elevs uddannelsesplan. Mange af de kreative aktiviteter udmunder i konkrete produktioner, som udsmykker vores lokaler og udendørsarealer på skolen. Vi har desuden løbende udstilling af kunst både internt og eksternt, som altid indledes med en fernisering. For eleverne er det også opstarten på at træne og udøve håndværksmæssige faglige kompetencer, som yderligere kan udfoldes i de interne praktikker i Fountain Houses arbejdsfællesskaber.
Kreative grundfag
- Tegning og grafik
- Kreativt værksted
- Tømrer/snedker værksted
- Cykel værksted
- Syning, tryk og design
- Musikundervisning
Kreativ værkstedsundervisning
Eleverne arbejder processuelt fra ideudvikling over ideafprøvning til endeligt produkt, her afprøves teknikker inden for følgende områder:
- Linoleumstryk
- Ler og gips
- Vævning
- Maling og tegning
- Skulpturering
- Foretage bevidste valg af materialer og teknikker
- Udstille sine værker (internt og eksternt- Carlsberg/Metrohegn)
- Arbejde eksternt – atelier – inspirationsture
Håndværksfagsundervisning
- Arbejde fra ide til endeligt produkt
- Løse mindre håndværksopgaver på skolen – tømrer/snedker/smed/cykel
- Udvikle kendskab til materialer og deres muligheder
- Designprocesser
- Arbejde med håndværktøj og el-værktøj
- Arbejde med forskellige teknikker – snitning, savning, støbning, maling, tegning etc.
- Større kendskab til miljø og hvordan vi påvirker det
Re-design, syning og tekstiltrykundervisning
- Arbejde med ideer, design og produktudvikling
- Lære om arbejdstegning, farve og materialelære
- Lære at bruge symaskine og overlocker
- Lære om broderi i frihånd, på papir og tekstiltryk
- Lære om tilskæring, mønsterkonstruktion og syning
- Redesign af møbler, interiør og beklædning mm.
- Beherske forskellige teknikker inden for tekstiltryk.
- Tekstiltryk på tøj, sko, interiør, kostumer, træ, lærred, papir og plastik.
Musikundervisning
- Lære at spille på et instrument
- Kendskab til forskellige genrer
- Kendskab til arrangement i musikken
- Kendskab til form og opbygning af musikken
- Koordination og dynamik i sammenspillet
- Teoretisk indblik i musikken
- Nedtoning af præstationsangst
- Samspil med de andre unge
- Aflæsning af kropssprog