Skolefagligt

Fontanaskolen STU tilbyder en skolefaglig del, der består af en række almene fag samt mere specialpædagogisk undervisning, der arbejder med skolefaglige færdigheder specifikt tilrettelagt målgruppen. Derudover tilbydes eleverne opkvalificerende/eksamensforberedende undervisning på 9.-, 10. klasses og HF-niveau indenfor et bredt fagområde.

Skolefaglige grundfag

  • Dansk (AVU – 9.-10. klasse HF 0-C, B og A)
  • Engelsk (AVU – 9.-10. Klasse, HF 0-C, B og A)
  • Matematik (AVU – 9.-10 Klasse, HF 0-C, B og A)
  • Kommunikation og digital dannelse
  • IT og Gaming
  • Medborgerskab (’Fælles Fredag’)

Herudover er der gennemført følgende indenfor det skolefaglige område, som er en del af læringsmetoden Mit Fokus.

  • Japansk
  • Koreansk
  • Tysk
  • Fransk
  • Eksamensangstkursus
  • Geografi (HF-niveau)
  • Biologi (HF-niveau)
  • Psykologi (HF-niveau)
  • Samfundsfag (HF-niveau)
  • Religion (HF-niveau)
  • Historie (HF-niveau)

Ved opstart af hvert skolefagligt forløb følges strukturen:

  • Introduktion og samarbejdsmøde – KL, elev og skolefaglig underviser
  • Målafklaring fra uddannelsesplan mål/delmål – særlig fagligt interessefelt – indhold/emne
  • Afklaring af niveau (testning) og læringsstil (placering i lokale/ indretning af studieplads etc.)
  • Kognitivt funktionsniveau og koncentration
  • Vurdering af detaljegrad i organisering, udførelse og feedback fra underviser
  • Daglig struktur på undervisningen

Daglig undervisningsstruktur:

  • Differentieret undervisningstilgang afhængigt af læringsstil
  • Målafklaring for dagen – omfang af detaljeret feedback – opdeling af opgave og tidsforbrug
  • Arbejdsmetodetilgang: Skriftlig, mundtlig eller praktisk – projektorienteret – fælles/individuelt – valg af materialer
  • Evaluering og test af læring
  • Ny målsætning