
Skolefagligt
Fontanaskolen STU tilbyder en skolefaglig del, der består af en række almene fag samt mere specialpædagogisk undervisning, der arbejder med skolefaglige færdigheder specifikt tilrettelagt målgruppen. Derudover tilbydes eleverne opkvalificerende/eksamensforberedende undervisning på 9.-, 10. klasses og HF-niveau indenfor et bredt fagområde.
Skolefaglige grundfag
- Dansk (AVU – 9.-10. klasse HF 0-C, B og A)
- Engelsk (AVU – 9.-10. Klasse, HF 0-C, B og A)
- Matematik (AVU – 9.-10 Klasse, HF 0-C, B og A)
- Kommunikation og digital dannelse
- IT og Gaming
- Medborgerskab (’Fælles Fredag’)
Herudover er der gennemført følgende indenfor det skolefaglige område, som er en del af læringsmetoden Mit Fokus.
- Japansk
- Koreansk
- Tysk
- Fransk
- Eksamensangstkursus
- Geografi (HF-niveau)
- Biologi (HF-niveau)
- Psykologi (HF-niveau)
- Samfundsfag (HF-niveau)
- Religion (HF-niveau)
- Historie (HF-niveau)
Ved opstart af hvert skolefagligt forløb følges strukturen:
- Introduktion og samarbejdsmøde – KL, elev og skolefaglig underviser
- Målafklaring fra uddannelsesplan mål/delmål – særlig fagligt interessefelt – indhold/emne
- Afklaring af niveau (testning) og læringsstil (placering i lokale/ indretning af studieplads etc.)
- Kognitivt funktionsniveau og koncentration
- Vurdering af detaljegrad i organisering, udførelse og feedback fra underviser
- Daglig struktur på undervisningen
Daglig undervisningsstruktur:
- Differentieret undervisningstilgang afhængigt af læringsstil
- Målafklaring for dagen – omfang af detaljeret feedback – opdeling af opgave og tidsforbrug
- Arbejdsmetodetilgang: Skriftlig, mundtlig eller praktisk – projektorienteret – fælles/individuelt – valg af materialer
- Evaluering og test af læring
- Ny målsætning