Kunst, håndværk & design
Fontanaskolen tilbyder et alsidigt udvalg af kreative fag og værkstedsaktiviteter, som eleverne kan vælge imellem alt afhængigt af den enkelte elevs interesse og uddannelsesplan. De kreative aktiviteter bliver ofte til konkrete produktioner eller produkter, som f.eks. udsmykker vores lokaler og udendørsarealer på skolen. Eleverne får mulighed for at udfolde deres egne kreative ideer og samtidig øve sig i faglige rammer støttet af gode undervisere. Både individuelt og i fællesskab.
Kreative grundfag
- Tegning og grafik
- Kreativt værksted
- Tømrer/snedker værksted
- Cykel værksted
- Syning, tryk og design
- Musikundervisning
Krea
Eleverne arbejder processuelt fra ideudvikling over ideafprøvning til endeligt produkt, her afprøves teknikker inden for følgende områder:
- Linoleumstryk
- Ler og gips
- Vævning
- Maling og tegning
- Skulpturering
- Foretage bevidste valg af materialer og teknikker
- Udstille sine værker (internt og eksternt- Carlsberg/Metrohegn)
- Arbejde eksternt – atelier – inspirationsture
Værkstedsundervisning
- Arbejde fra ide til endeligt produkt
- Løse mindre håndværksopgaver på skolen – tømrer/snedker/smed/cykel
- Udvikle kendskab til materialer og deres muligheder
- Designprocesser
- Arbejde med håndværktøj og el-værktøj
- Arbejde med forskellige teknikker – snitning, savning, støbning, maling, tegning etc.
- Større kendskab til miljø og hvordan vi påvirker det
Re-design, syning og tekstiltrykundervisning
- Arbejde med ideer, design og produktudvikling
- Lære om arbejdstegning, farve og materialelære
- Lære at bruge symaskine og overlocker
- Lære om broderi i frihånd, på papir og tekstiltryk
- Lære om tilskæring, mønsterkonstruktion og syning
- Redesign af møbler, interiør og beklædning mm.
- Beherske forskellige teknikker inden for tekstiltryk.
- Tekstiltryk på tøj, sko, interiør, kostumer, træ, lærred, papir og plastik.
Musik
- Lære at spille på et instrument
- Kendskab til forskellige genrer
- Kendskab til arrangement i musikken
- Kendskab til form og opbygning af musikken
- Koordination og dynamik i sammenspillet
- Teoretisk indblik i musikken
- Nedtoning af præstationsangst
- Samspil med de andre unge
- Aflæsning af kropssprog